ΕΛΛΑΔΑ: φωτογραφίες του Boissonnas και η «κατάκτηση» του ΟΛΥΜΠΟΥ

Γράφει ο Δρ. Ιωάννης Παρίσης
 
BoisonassO Φιλέλληνας Ελβετός François Frédéric Boissonnas ή απλά Fred Boissonnas είναι ο πρώτος ξένος φωτογράφος που περιηγήθηκε τόσο πολύ στον ελληνικό χώρο, από το 1903 και για περίπου τρεις δεκαετίες αργότερα. Ταξίδεψε από την Πελοπόννησο ως την Κρήτη και τον Όλυμπο και από την Ιθάκη ως το Άγιο Όρος. Περιηγήθηκε, φωτογράφισε, έγραψε. Το έργο του, πρωτοποριακό αλλά και καθοριστικό για την εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας κατά τον 20ό αιώνα.
 
Μέσα από τις φωτογραφίες και τα λευκώματά του παρουσιάζει ένα πανόραμα της Ελλάδας του μεσοπολέμου, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης για την Ελλάδα την ίδια περίοδο. Η μεγάλη πίστη και ο θαυμασμός του για τη χώρα αυτή μεταδίδονται μέσα από το έργο του με μια τρυφερότητα και μια αγάπη που η δύναμη τους ακόμη και σήμερα, μετά από τόσα χρόνια, δίνει ψυχή σ’ αυτά τα κομμάτια χαρτιού, τα οποία θα μπορούσαν να είχαν παραμείνει απλές φωτογραφίες… 
 
Λίγοι αγάπησαν την Ελλάδα όσο ο Fred Boissonnas. Ο ίδιος έγραψε στα 1910: «Αυτός ο λαός, τόσο στις ακτές όσο και στο εσωτερικό της χώρας, ο ψαράς της Αίγινας, ο γεωργός της Αργολίδας, ο βοσκός του Χελμού ή του Παρνασσού, όλος αυτός ο λαός έχει τόσο σπινθηροβόλο πνεύμα, τόση καλοσύνη, τόσο πάθος για την ελευθερία, μια τέτοια λατρεία για το παρελθόν του, μια τέτοια προσήλωση στις αρχαίες συνήθειες….».
 
Ο φίλος του Daniel Baud-Bovy (Ντανιέλ Μπο-Μποβύ), πρύτανης της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης, ο οποίος συνταξίδεψε με τον Fred Boissonnas στην Ελλάδα, είπε σε μια διάλεξη το 1931: «Στην Ελλάδα, όπου άλλοι δεν πήγαιναν παρά γυρεύοντας ερείπια, εμείς ανακαλύπταμε μια φύση και έναν λαό. Και από τότε το σχέδιό μας ήταν όχι μόνο να ασχοληθούμε με τη λαμπρότητα των αρχαίων μνημείων αλλά να ξαναζωντανέψουμε τα τοπία που τα περιβάλλουν, τους ανθρώπους που είναι οι καθημερινοί μάρτυρές τους».
 
Olympos-MytikasΟι δύο Ελβετοί, με τη συνοδεία του νεαρού κυνηγού Χρήστου Κάκκαλου από το Λιτόχωρο (γνωστός σήμερα από το καταφύγιο του Ολύμπου που φέρει το όνομά του) «πάτησαν» για πρώτη φορά την κορυφή του Ολύμπου, τον Μύτικα, τον Αύγουστο του 1913.
 
H πρώτη προσπάθειά τους έγινε στις 30 Ιουλίου. Αφού διανυκτέρευσαν στο Μοναστήρι του Αγ. Διονυσίου. Στις 2 Αυγούστου επιχειρούν και πάλι και φθάνουν σε μια κορυφή που τη θεωρούν την ποιο υψηλή. Την ονομάζουν «Κορυφή της Νίκης» προς τιμή της μάχης του Σαρανταπόρου και σε πρόχειρο βωμό τοποθετούν τις κάρτες τους και την σημαία της Ελβετίας. Όταν διαλύθηκε η ομίχλη διαπίστωσαν ότι η πραγματική υψηλότερη κορυφή βρισκόταν ακόμη ψηλότερα. Η επιμονή του Χρήστου Κάκκαλου οδηγεί τους τρεις ορειβάτες στον Μύτικα.
 
Για τον Όλυμπο ο Boissonnas έγραψε μεταξύ των άλλων: «Κανένα έθνος δεν έχει μια έκταση που να μπορεί να συγκριθεί με την περιοχή του Ολύμπου, τόσο πλούσια σε μύθους, αναμνήσεις ιστορικές, ομορφιές κάθε λογής και δυνατότητες για εκμετάλλευση».
 
Ο Δήμος Λιτοχώρου (σήμερα έδρα του Δήμου Δίου-Ολύμπου) εξέδωσε το 2002, έναν ιδιαίτερα επιμελημένο τόμο με τίτλο «Ο Όλυμπος του Boissonnas» (συγγραφέας Γ. Κυρίτσης), όπου έχει περιλάβει μεγάλο αριθμό φωτογραφιών του Ολύμπου και διάφορα ιστορικά στοιχεία. Τα αρνητικά των φωτογραφιών αυτών αποκτήθηκαν από συγγενείς του Boissonnas στην Ελβετία.
 
Χρήσιμοι σύνδεσμοι:
http://thesprotia-news.blogspot.com/2010/01/frederic-boissonnas-1858-1946.html
http://www.fotoart.gr/arthra/stathatos/fredboissonnas.htm
http://www.hch.culture.gr/newtypo/index.php?id=110
 

Πατήστε επάνω στις φωτογραφίες για να τις μεγεθύνετε

Fred Boissonnas Πρόβατα κάτω από την Ακρόπολη, 1903 Βοσκοί στην κορυφή του Παρνασσού, 1903
Fred Boissonnas
Πρόβατα κάτω από την Ακρόπολη, 1903
Βοσκοί στην κορυφή του Παρνασσού, 1903
Οικογένεια στο Ζεμενό Κορινθίας, 1903 Ζεμενό Κορινθίας, ο Fred και ο Daniel τσουγκρίζουν τα ποτήρια με τους οδηγούς των ζώων τους, 1903 Ζεμενό Κορινθίας, οικογένεια ιερωμένου, 1903
Οικογένεια στο Ζεμενό Κορινθίας, 1903
Ζεμενό Κορινθίας, ο Fred και ο Daniel τσουγκρίζουν τα ποτήρια με τους οδηγούς των ζώων τους, 1903
Ζεμενό Κορινθίας, οικογένεια ιερωμένου, 1903
Γαστούρι Κέρκυρας, στην πηγή της αυτοκράτειρας Ελισάβετ, 1903 Άνδρες στο δρόμο της Ανδρίτσαινας, 1903 Ανδρίτσαινα, αγορά, 1903
Γαστούρι Κέρκυρας, στην πηγή της αυτοκράτειρας Ελισάβετ, 1903
Άνδρες στο δρόμο της Ανδρίτσαινας, 1903
Ανδρίτσαινα, αγορά, 1903
Ανδρίτσαινα, εσωτερικό σπιτιού, 1903 Λαγκάδια Αρκαδίας, 1903 Ακράτα, αυλές, 1903
Ανδρίτσαινα, εσωτερικό σπιτιού, 1903
Λαγκάδια Αρκαδίας, 1903
Ακράτα, αυλές, 1903
Τίρυνθα, 1903 Γιορτή στο Γαστούρι Κέρκυρας, 1903 Κερκυραίες στην έξοχη, 1903
Τίρυνθα, 1903
Γιορτή στο Γαστούρι Κέρκυρας, 1903
Κερκυραίες στην έξοχη, 1903
Το κάστρο Λάρισα του Άργους, 1903 Το λιμάνι του Ναυπλίου, 1903 Ακρόπολη
Το κάστρο Λάρισα του Άργους, 1903
Το λιμάνι του Ναυπλίου, 1903
Ακρόπολη
Ο ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο Οδός Αθηνάς, Σανδαλοποιεία Ο Fred Boissonnas φωτογραφίζει την Ακρόπολη, 1907
Ο ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο
Οδός Αθηνάς, Σανδαλοποιεία
Ο Fred Boissonnas φωτογραφίζει την Ακρόπολη, 1907
Έδεσσα, 1908 Παρθενώνας, 1908 Μετέωρα, ανάβαση του Fred Boissonnas με το καλάθι, 1908
Έδεσσα, 1908
Παρθενώνας, 1908
Μετέωρα, ανάβαση του Fred Boissonnas με το καλάθι, 1908
Μετέωρα, το μαγκάνι, 1908 Ο Παρθενώνας μετά τη βροχή, 1908 Το Ερέχθειο, 1910
Μετέωρα, το μαγκάνι, 1908
Ο Παρθενώνας μετά τη βροχή, 1908
Το Ερέχθειο, 1910
Άγιος Νικόλαος Κρήτης. Λιμάνι, 1910 - 1911 Ομαλός, Κρήτη, 1911 Το μάζεμα της ελιάς, στη Πρέβελη Κρήτης, 1911
Άγιος Νικόλαος Κρήτης. Λιμάνι, 1910 – 1911
Ομαλός, Κρήτη, 1911
Το μάζεμα της ελιάς, στη Πρέβελη Κρήτης, 1911
Οι αδελφοί Μάντακα στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911 Eσωτερικό σπιτιού, Κρήτη, 1911 Εσωτερικό σπιτιού στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911
Οι αδελφοί Μάντακα στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911
Eσωτερικό σπιτιού, Κρήτη, 1911
Εσωτερικό σπιτιού στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911
Ρέθυμνο, 1911 Αμοργός, γυναίκες, 1911 Μύλος στην Μαρώνεια, 1911
Ρέθυμνο, 1911
Αμοργός, γυναίκες 1911
Μύλος στην Μαρώνεια, 1911
Μακεδονία, λίχνισμα, 1911 Κλεισούρα Καστοριάς, εσωτερικό αρχοντικού, 1911 Πάργα, 1913
Μακεδονία, λίχνισμα, 1911
Κλεισούρα Καστοριάς, εσωτερικό αρχοντικού, 1911
Πάργα, 1913
Κοκκινόπουλο, Ελασσόνα, 1913 Μακεδονία, φρουρός σε φυλάκιο, 1913 Καστρί Πρεβέζης, Ιερέας στην κατεστραμμένη από τον πόλεμο εκκλησιά, 1913
Κοκκινπλό, Ελασσόνα, 1913
Μακεδονία, φρουρός σε φυλάκιο, 1913
Καστρί Πρεβέζης, Ιερέας στην κατεστραμμένη από τον πόλεμο εκκλησιά, 1913
Καβαλάρι Ζαγορίου, παλικάρι, 1913 Το γεφύρι της Γκούμανης, Μάης 1913. (Αρχείο Τ.Ε.Δ.Κ. ν. Θεσπρωτίας) Το γεφύρι της Άρτας, 1913
Καβαλάρι Ζαγορίου, παλικάρι, 1913
Το γεφύρι της Γκούμανης, 1913.
Το γεφύρι της Άρτας, 1913
Μεσογέφυρα Κόνιτσας, χωρικοί 1913 Κόνιτσα, Μεσογέφυρα, 1913 Δελβινάκι Ιωαννίνων, πρόκριτοι, 1913
Μεσογέφυρα Κόνιτσας, χωρικοί 1913
Κόνιτσα, Μεσογέφυρα, 1913
Δελβινάκι Ιωαννίνων, πρόκριτοι, 1913
Φιλιάτες, εξοχή, 1913 Φιλιάτες, εξοχή, 1913 Ιωάννινα, η λίμνη με το κάστρο, 1913
Φιλιάτες, εξοχή, 1913
Φιλιάτες, εξοχή, 1913
Ιωάννινα, η λίμνη με το κάστρο, 1913
Δελβινάκι, 1913 Μπαγιά Κήποι Ζαγορίου, γυναίκες, 1913 Παραμυθιά, 1913
Δελβινάκι, 1913
Μπαγιά Κήποι Ζαγορίου, γυναίκες, 1913
Παραμυθιά, 1913
Φιλιππιάδα, 1913 Στυμώνας, 1913 Μια πανοραμική φωτογραφία με τη Ντούλκα στο βάθος. Μάης του 1913
Φιλιππιάδα, 1913
Στυμώνας, 1913
Μια πανοραμική φωτογραφία με τη Ντούλκα στο βάθος. Μάιος 1913
Το περίφημο αρχοντικό του Γεωργίου Ρίγγα ο οποίος φιλοξένησε τον Fred Boissonnas την Παρασκευή 23 Μάη του 1913 Παραμυθιά - Φωτογραφία από την αυλή του αρχοντικού του Ρίγγα, 1913 Παραμυθιά, οικία Ρίγγα, 1913
Το περίφημο αρχοντικό του Γεωργίου Ρίγγα ο οποίος φιλοξένησε τον Fred Boissonnas στις 23 Μάιου 1913
Παραμυθιά – Φωτογραφία από την αυλή του αρχοντικού του Ρίγγα, 1913
Παραμυθιά, οικία Ρίγγα, 1913
Παραμυθιά, οικία Ρίγγα, 1913 Παραμυθιά, οικία Ρίγγα, 1913 Παραμυθιά, η περίφημη Σκαλοπούλα με την Καμάρα το 1913
Παραμυθιά, οικία Ρίγγα, 1913
Παραμυθιά, οικία Ρίγγα, 1913
Παραμυθιά, η περίφημη Σκαλοπούλα με την Καμάρα το 1913
«Βλέπουμε τη Λιόψη και το υπέροχο παλάτι του Ντίνο Μπέη» (από γράμμα του Fred Boissonnas προς τη γυναίκα του), Πέμπτη 22 Μάη του 1913 Παραμυθιά, κρεοπωλεία, 1913 Άνδρες και σκυλιά στο δρόμο Πρέβεζας Ιωαννίνων, 1913
«Βλέπουμε τη Λιόψη και το υπέροχο παλάτι του Ντίνο Μπέη» (από γράμμα του Boissonnas προς τη γυναίκα του), 22 Μαΐου 1913
Παραμυθιά, κρεοπωλεία, 1913
Άνδρες και σκυλιά στο δρόμο Πρέβεζας Ιωαννίνων, 1913
Γυναικείος χορός στο Δελβινάκι Ιωαννίνων, 1913 Μέτσοβο, στη βρύση, 1913 Μετσοβο, 1913 (Προσωπικά, θεωρώ αυτή την φωτογραφία την καλύτερη απ’ όλες! Προσέξτε το χαμόγελο και το νάζι του μικρού κοριτσιού)
Γυναικείος χορός στο Δελβινάκι Ιωαννίνων, 1913
Μέτσοβο, στη βρύση, 1913
Μετσοβο, 1913
Μπάγια (Κήποι) Ζαγορίου, γυναίκα, 1913 Ζεμενό Κορινθίας, η οικογένεια του ιερέα, 1913 Μύτικας, Όλυμπος, 1913
Μπάγια (Κήποι) Ζαγορίου, γυναίκα, 1913
Ζεμενό Κορινθίας, η οικογένεια του ιερέα, 1913
Μύτικας, Όλυμπος, 1913
Όλυμπος, το «ΠΑΝΘΕΟΝ», 1913 Πριόνια (1100 μ.), Όλυμπος, 1913 Όλυμπος, 1913
Όλυμπος, το «ΠΑΝΘΕΟΝ», 1913
Πριόνια (1100 μ.), Όλυμπος, 1913
Όλυμπος, 1913
Ο οδηγός, Χρήστος Κάκαλος στον Ολύμπο, 1913 Κοπάδι στον Όλυμπο, 1913 Όλυμπος, καταυλισμός κτηνοτροφών
Ο οδηγός, Χρήστος Κάκαλος στον Ολύμπο, 1913
Κοπάδι στον Όλυμπο, 1913
Όλυμπος, καταυλισμός κτηνοτροφών
Όλυμπος Πίνδος Παζάρι στα Ιωάννινα, 1915 (Ριζάρειο Ίδρυμα)
Όλυμπος
Πίνδος
Παζάρι στα Ιωάννινα, 1915
Ίος, στον τάφο του Ομήρου, 1918 Κρήτη, προαύλιο σπιτιού, 1919 Άποψη της Ακρόπολης από το Θησειο, 1920
Ίος, στον τάφο του Ομήρου, 1918
Κρήτη, προαύλιο σπιτιού, 1919
Άποψη της Ακρόπολης από το Θησειο, 1920
Κηφισιά, 1920 Αθήνα, Πλάκα, 1920 Αθήνα, οδός Ερμού, 1920
Κηφισιά, 1920
Αθήνα, Πλάκα, 1920
Αθήνα, οδός Ερμού, 1920
Αθήνα, οδός Αθηνάς, 1920 Αθήνα, καθημερινή ζωή, 1920 Άθως, μονή Βατοπαιδίου, 1928 - 1930
Αθήνα, οδός Αθηνάς, 1920
Αθήνα, καθημερινή ζωή, 1920
Άθως, μονή Βατοπαιδίου, 1928 – 1930
Άγιον Όρος - Μονή Ιβήρων, 1928 - 1930 Οδοιπορικό στον Άθω, 1928-1930 Μονή Αγίου Παύλου, αρσανάς, 1928-1930
Άγιον Όρος – Μονή Ιβήρων, 1928 – 1930
Οδοιπορικό στον Άθω, 1928-1930
Μονή Αγίου Παύλου, αρσανάς, 1928-1930
Άθως, μονή μεγίστης Λαύρας, 1928 - 1930 Οδοιπορικό στον Άθω, 1928 - 1930 Οδοιπορικό στον Άθω, 1928 - 1930
Άθως, μονή μεγίστης Λαύρας, 1928 – 1930
Οδοιπορικό στον Άθω, 1928 – 1930
Οδοιπορικό στον Άθω, 1928 – 1930
Εσωτερική άποψη της Ροτόντας λίγο πριν από την απελευθέρωση, Θεσσαλονίκη 1900 - 1917 Φυλακές Ναυπλίου, 1928
Εσωτερική άποψη της Ροτόντας λίγο πριν από την απελευθέρωση, Θεσσαλονίκη 1900 – 1917
Φυλακές Ναυπλίου, 1928

Μία απάντηση στο ΕΛΛΑΔΑ: φωτογραφίες του Boissonnas και η «κατάκτηση» του ΟΛΥΜΠΟΥ

  1. Ο/Η Γιάννης Γριπονησιώτης λέει:

    Ανεκτίμητες φωτογραφίες!!!!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s