Το όχημα του πολιτικού ασύλου

 

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 5 Ιανουαρίου 2010

Tου Σταυρου Λυγερου

Ενα μεγάλο ποσοστό των μεταναστών, που συλλαμβάνονται για παράνομη είσοδο στην Ελλάδα, υποβάλλουν αίτηση πολιτικού ασύλου. Το κάνουν κυρίως για να κερδίσουν χρόνο. Η διαδικασία εξέτασης του αιτήματος συχνά διαρκεί χρόνια και εάν δεν ολοκληρωθεί, οι αιτούντες δεν απελαύνονται. Εξασφαλίζουν, δηλαδή, καθεστώς προσωρινής παραμονής. Η πλειονότητα όσων υποβάλλουν αιτήσεις δεν έχει ταυτότητα ή διαβατήρια. Κατά κανόνα αναφέρουν ως χώρα προέλευσης τόπο όπου υπάρχουν συγκρούσεις, προκειμένου να αποσπάσουν θετική απάντηση. Από τις αιτήσεις πολιτικού ασύλου ελάχιστες γίνονται δεκτές, επειδή κρίνονται καταχρηστικές ή δεν υποστηρίζονται από τους ενδιαφερομένους (στη συνέντευξη εμφανίζεται περίπου το 10%).

Η μαζική υποβολή αιτήσεων αποδυναμώνει τον θεσμό του πολιτικού ασύλου. Ορισμένες φορές μαζί με τα ξερά καίγονται και τα χλωρά. Μέσα στο σωρό απορρίπτονται και αιτήσεις ατόμων τα οποία δικαιούνται πολιτικό άσυλο. Για την κατάσταση αυτή δεν είναι άμοιροι και φορείς που έχουν αποστολή την προστασία των πολιτικών προσφύγων. Ξεχειλώνοντας την έννοια του πολιτικού πρόσφυγα έχουν υπονομεύσει τον θεσμό για την προστασία του.

Στο σημείο που έχουν φθάσει τα πράγματα, επιβάλλεται να καταστεί όσο το δυνατόν πιο καθαρή η διάκριση μεταξύ πολιτικών προσφύγων και οικονομικών μεταναστών. Το πολιτικό άσυλο προέκυψε για να προστατεύσει άτομα που διώκονται προσωπικά για τις πολιτικές πεποιθήσεις τους, για την εθνικότητα ή τη θρησκεία τους κι όχι γενικά για τα άτομα που κατοικούν σε χώρες με καταπιεστικά καθεστώτα ή σε χώρες όπου υπάρχουν συγκρούσεις. Ως τέτοιο, το πολιτικό άσυλο αποτελεί κατάκτηση του δυτικού πολιτισμού και πρέπει να διαφυλαχθεί ως κόρη οφθαλμού. Για δεκαετίες δεν υπήρχε πρόβλημα, επειδή το φαινόμενο της παράνομης οικονομικής μετανάστευσης ήταν περιορισμένο. Τώρα πια, η σύγχυση είναι πολυτέλεια.

Οι πόλεμοι στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν προκάλεσαν καταστροφές και ένα ισχυρό ρεύμα παράνομης μετανάστευσης. Οχι βεβαίως προς τις ΗΠΑ, αλλά προς την πλησιέστερη Ευρώπη. Το γεγονός, ωστόσο, ότι λόγω των συγκρούσεων η ζωή πολλών Ιρακινών και Αφγανών έγινε πιο δύσκολη και επικίνδυνη δεν επαρκεί για να χαρακτηρισθούν πολιτικοί πρόσφυγες.

Αν υιοθετηθεί αυτός ο τόσο ευρύς ορισμός, πρακτικά θα δικαιούται την προστασία του πολιτικού πρόσφυγα η συντριπτική πλειοψηφία όσων κατοικούν σε εμπόλεμες ζώνες. Μια τέτοια εξέλιξη θα τροφοδοτούσε ένα γιγαντιαίο μεταναστευτικό κύμα, το οποίο δεν είναι ούτε ικανή ούτε διατεθειμένη να δεχθεί η Δύση. Το γεγονός αυτό δεν εμποδίζει τους επαγγελματίες προστάτες των μεταναστών να παίζουν αυτό το παιχνίδι, υπονομεύοντας στην πράξη τον θεσμό του πολιτικού ασύλου.

Το ζήτημα δεν αφορά, βεβαίως, μόνο την Ελλάδα. Το πρόβλημα της παράνομης μετανάστευσης και της παροχής πολιτικού ασύλου είναι ευρωπαϊκό και ως εκ τούτου πρέπει να αντιμετωπισθεί με την υιοθέτηση μιας κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής. Εστω και με καθυστέρηση, η Ε.Ε. έχει αρχίσει να κινείται προς αυτή την κατεύθυνση. Τα πρώτα βήματα έχουν γίνει, αλλά μένει να αποδειχθεί εάν οι γενικές αποφάσεις θα μετεξελιχθούν σε συγκεκριμένη πολιτική και σε επαρκή χρηματοδότησή της.

Advertisements
This entry was posted in Πολιτική and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Το όχημα του πολιτικού ασύλου

  1. Ο/Η Γεώργιος Α.Βλάχος λέει:

    Η αξιολόγηση των γεγονότων των τελευταίων ημερών μου επιτρέπει να συνοψίσω και να γράψω,ότι η Δημοκρατία μας είναι τουλάχιστον ΔΗΜΑΓΩΓΙΚΗ!!
    Πως πρέπει να κατανοήσω τις δηλώσεις του Μεγαλοαστού αριστερού κυρίου Αλαβάνου που ανερυθρίαστα ισχυρίστηκε ότι“Δεν είναι Ελληνας όποιος ζητάει την κατάργηση του ασύλου όπως ο κ.Σαμαράς;Και συνεχίζει λέγοντας,ότι το άσυλο είναι οργανικό στοιχείο του Ελληνικού πολιτισμού.
    Ναι πράγματι το άσυλο είναι στοιχείο του Ελληνικού πολιτισμού από τους αρχαίους χρόνους.
    Χαίρομαι δε που αναγνωρίζει την συνέχεια της Ελληνικής ιστορικής ύπαρξης και δεν συντάσσεται με την παρεούλα που ισχυρίζεται το αντίθετο και διαστρεβλώνει τα ιστορικά γεγονότα για να αποκτήσει κάποια δημοσιότητα στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό, προωθώντας τις αιματολογικές θέσεις, δηλάδή ρατσιστικές θέσεις του αδικημένου για κάποιους Φαλμεράγερ, για την Ελληνική πραγματικότητα. Γίνονται,είναι, οι ίδιοι ρατσιστές και προσποιούνται ότι δεν ξέρουν τι στηρίζουν, επείδη θεώρουν τον εαύτόν τους διεθνιστή και δημοκράτη. Οπως γνωρίζει το άσυλο είχε πλήρη εφαρμογή, ανεξάρτητα από την θέση και την προσφορά του ικέτη που ζητούσε άσυλο.
    Αλλά δεν δίσταζαν να καταργήσουν το άσυλο όταν το απαιτούσαν οι πράξεις του ικέτη, όπως στην
    περίπτωση του μεγάλου στρατηγού των Σπαρτιατών Παυσανία. Και στην περίπτωσή μας οι ικέτες κατήργησαν το άσυλο ορκιζόμενοι, όπως τους δίδαξαν οι υποβολείς τους, ότι θα αγωνιστούν μέχρι θανάτου,δηλαδή κήρυξαν κάποιο τρόπο πολέμου, στον ιερόν χώρο του ασύλου. Ευτυχώς πρυτάνεψε η λογική και η δραματική κατάσταση των ανθρώπων δεν εγινε χειρότερης μορφής από ό,τι στην πραγματικότητα είναι.Τι φοβάται ένας δημοκράτης και εναντιώνεται στην κατάργηση του ασύλου γενικά;Εκείνο που πρέπει επίσης να καταργηθεί είναι το βουλεύτικο άσυλο που χαρακτηρίζει την ασυδοσία της Δημοκρατίας της Δημαγωγίας.
    Πρέπει επίσης να αντιληφθούμε, ότι βρισκόμαστε σε ένα νέο στάδιο Μετανάστευσης Λαών και όχι μόνον δυστυχισμένων ανθρώπων. Δεν πιστεύω, ότι η Δημοκρατία της Δημαγωγίας με μοναδικό κριτήριο την αντιστροφή της δήλωσης του κυρίου Αλαβάνου, πως όποιος δεν ζητάει την κατάργηση του ασύλου είναι Ελληνας, θα δώσουμε λύση στο μέγα Παγκόσμιο πρόβλημα,όταν μάλιστα ο δεύτερος νόμος του Δουβλίνου έχει μετατρέψει τηνΕλλάδα σε ένα μεγάλο στρατόπεδο Μεταναστών.
    Οι Ελληνες όπως πάντα έτσι και σήμερα, όσο και να το θέλουμε δεν έχουμε τα μέσα για να βοηθήσουμε τα μιλιούνια ανθρώπων που φτάσαν και θα φτάσουν στην Ελλάδα. Ας ρίξουν οι πολιτικοί μας λίγο νερό στο κρασί τους και ας σκεφτούν λογικά χωρίς δημαγωγικές κορώνες ποιό ειναι το καλό για την Ελλάδα και ταυτόχρονα βοηθάει και τους ταλαιπωρημένους ανθρώπους που λαθρέμποροι τους πέρασαν στην Ελλάδα.Για να τους πάρουν από την τσέπη τα λίγα που είχαν τους υποσχέθηκαν ότι θα τους μπάσουν στον επίγειο Παράδεισο, αλλά
    η Ελλάδα δεν είναι η Γη της Επαγγελιας τους διότι δεν αντέχει δεν έχει την οικονομική δύναμη να φιλοξενήσει εκατομμύρια ανθρώπους όπως πρέπει.
    Διατελώ με τιμή
    Γεώργιος Α. Βλάχος
    5.2.2011

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s