ΤΟ ΦΙΛΟΔΟΞΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΕΡΝΤΟΓΑΝ

Το παρακάτω κείμενο προέρχεται από δημοσιεύσεις των τουρκικών εφημερίδων Χουριέτ, Μιλλιέτ και Σαμπάχ, στις 27 και 28 Απρ 2011.

Μετάφραση-απόδοση από τον Χαράλ. Καραγκιοζούδη, αντισυνταγματάρχη ε.α.

Ο πρωθυπουργός της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ανακοίνωσε στις 27 Απρ 2011, το λεγόμενο «φιλόδοξο πρόγραμμα», με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσής του το 2023, έτος κατά το οποίο συμπληρώνει 100 χρόνια ζωής η Τουρκική Δημοκρατία.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα, σχεδιάζεται η κατασκευή  καναλιού στην περιοχή της Ανατολικής Θράκης, στην ευρύτερη περιοχή της Συληβρίας – Τσατάλτζας, μήκους περίπου 45-50 χιλιομέτρων, το οποίο θα ενώνει τη θάλασσα του Μαρμαρά με τη Μαύρη θάλασσα.

Το όνομα του έργου θα είναι «Κανάλι Κωνσταντινούπολης», ενώ κρατείται μυστικό το ακριβές σημείο κατασκευής-διαδρομής του έργου, καθώς επίσης και το συνολικό κόστος. (Σύμφωνα με κάποιες πρόχειρες εκτιμήσεις θα ξεπεράσει τα 10 δις δολάρια).

Το κανάλι θα έχει μήκος 45-50 χιλιόμετρα, βάθος 25 μέτρα και πλάτος 150 μέτρα. Η κατασκευή του καναλιού θα έχει προδιαγραφές για την διέλευση πλοίων 300.000 dwt. Μέσα στο κανάλι και σε σημείο που θα καθοριστεί, θα κατασκευαστεί και λιμάνι. Τα νερά του καναλιού δεν θα μολύνονται, καθόσον δεν θα είναι στάσιμα.

Στην περιοχή του έργου θα κατασκευαστούν ξενοδοχεία, χώροι εκθέσεων, εμπορικά κέντρα, κατοικίες και ένα αεροδρόμιο, το οποίο θα έχει τη δυνατότητα σε ετήσια βάση, την εξυπηρέτηση 60 εκατομμυρίων ατόμων.

Πάνω από το κανάλι θα κατασκευαστεί μεγάλη γέφυρα, για την κυκλοφορία οχημάτων και του σιδηροδρόμου. Η οδική γέφυρα θα συνδέεται με αυτοκινητόδρομο με την 3η (υπό μελλοντική κατασκευή) γέφυρα του Βοσπόρου, η οποία έχει σχεδιασθεί να περνάει από την περιοχή βόρεια του Μπέϊκοζ-Σάριερ.

Με την κατασκευή του καναλιού στην πραγματικότητα θα υπάρχουν δύο χερσόνησοι (Ασιατική πλευρά Τουρκίας και Ανατολική Θράκη) και μία νήσος. Στην ουσία νήσος θα είναι η πόλη της Κων/λης, η οποία θα περικλείεται από δύο θάλασσες και δύο στενά.

Με την κατασκευή του έργου επιδιώκεται:

  • Η αποσυμφόρηση των στενών του Βοσπόρου από την κίνηση των δεξαμενοπλοίων και μεγάλων φορτηγών πλοίων και η ασφάλεια της περιοχής από πλευράς πιθανών ατυχημάτων. (Υπόψη ότι σε ετήσια βάση από τα στενά του Βοσπόρου περνούν 358.590.000 τόνοι διάφορων φορτίων, 4.000.000 τόνοι LPG, 3.000.000 τόνοι χημικά και 139.000.000 τόνοι πετρέλαιο)
  • Η τουριστική ανάπτυξη της Κων/πολης, τύπου «Ντουμπάϊ».

Για την κατασκευή του έργου υπήρξαν διάφορες αντιδράσεις και σχόλια (θετικά και αρνητικά), ενώ ένας Βουλευτής του Κόμματος BDP, είπε ότι είναι δύσκολο να κατασκευαστεί και πως ο βαθμός δυσκολίας του είναι ίσος με το βαθμό δυσκολίας του Κουρδικού προβλήματος , που δεν επιλύεται και ως εκ τούτου θα μείνει στα λόγια.

Τα κύρια ερωτήματα που παραμένουν είναι:

  • Όλα τα έργα που θα κατασκευαστούν θα είναι φιλικά με το περιβάλλον και θα το προστατέψουν?
  • Η διέλευση των πλοίων θα είναι ακόμα πιο ασφαλής από την υπάρχουσα σήμερα στα στενά του Βοσπόρου?
  • Από πού θα βρεθούν οι πόροι για ένα τόσο μεγάλο έργο?
  • Με τις νέες χαράξεις δρόμων, κόμβων, γεφυρών κλπ, θα υπάρξει λύση στο πολύ σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα της Κων/πολης?
  • Σε περίπτωση σεισμού τι θα γίνει?
  • Μήπως θα υπάρξει έκρηξη πληθυσμού στην Κων/πολη?
Advertisements
This entry was posted in Γεωπολιτική and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s